010 - 3161713 Contact opnemen
Circle 2

Online adverteren in rare tijden

01 april 2020 Kimberley Chin Sue
Online adverteren in rare tijden

Zoveel mogelijk thuiswerken, zelfquarantaine en social distancing... Het is jou vast niet ontgaan dat het coronavirus een enorme impact heeft op de samenleving. Maar wat betekent dit voor online adverteren voor jouw organisatie?

Werkt online adverteren eigenlijk nog wel in zulke onrustige tijden? Het marketingbudget terugschroeven of juist investeren? Het is voor iedereen een lastige en onzekere tijd en daarom vertellen wij jou graag waarom het juist verstandig is om nu te investeren in jouw bedrijf.

1. Toename van gebruik Social Media

Nu we allemaal thuiswerken zijn we online en is het gebruik van social media fors toegenomen. Het internetgebruik is in Nederland gemiddeld met 34% toegenomen en het gebruik van social media 26%. De CPM’s (kosten per 1.000 bereikte personen) zijn veel lager, omdat veel grote bedrijven budgetten 'bevriezen'. Een goed moment om aan jouw merk te werken met doelstellingen die gepast zijn voor deze situatie.

2. Minder concurrentie/dalende kosten

Eén van de belangrijkste voordelen om te adverteren tijdens de coronacrisis, is dat jij efficiënter campagne kunt voeren. Er is immers minder concurrentie van andere bedrijven of campagnes. Als andere bedrijven minder adverteren, val je sneller op. Meerdere bedrijven zullen bepaalde advertenties nu uitstellen - en aangezien de kosten voor advertising afhankelijk zijn van op marktvraag - zullen de prijzen dalen. Dit biedt bedrijven de kans om meer mensen te bereiken met hetzelfde budget.

3. Veranderende zoekopdrachten

De aankomende periode zal er een verandering plaatsvinden in het zoekgedrag van de consument. Zoekvolumes kunnen interessante inzichten verschaffen over consumentenvraag. De aankomende periode zullen er meer oriënterende zoekopdrachten worden uitgevoerd. De consument heeft meer tijd om te vergelijken, waardoor grotere aankopen worden uitgesteld. Dit betekent natuurlijk niet dat je helemaal geen campagnes kunt inzetten. Bedenk alternatieve campagnes met andere doelstellingen om toch zichtbaar te blijven.

4. Top of mind blijven

Veel bedrijven vergeten dat de strijd om het marktaandeel in moeilijkere tijden gewoon doorgaat. Bedrijven die meer in marketing investeerden tijdens een recessie zagen hun verkoop, marktaandeel en winst toenemen na de recessie. Juist bedrijven die tijdens een moeilijke periode doorgaan met adverteren wekken vertrouwen bij de consument. Zij vergroten hen naamsbekendheid, en kunnen daar dan na de dip van profiteren. Lees hier meer.

We begrijpen heel goed dat de coronacrisis voor sommige bedrijven en sectoren een enorme klap zal zijn. Neem daarin wel mee dat stilstand zeker niet zal leiden tot vooruitgang. We hopen dat deze blog je kan helpen om de juiste keuzes te maken gedurende deze moeilijke periode. Heb je nog vragen? Of wil je een vrijblijvend op maat gemaakt advies? Neem contact op met een van onze specialisten.

Kimberley Chin Sue
Geschreven door Kimberley Chin Sue
Circle 2