010 - 3161713 Contact opnemen
Circle 2

Hoe online te handelen in tijden van corona? Onze tips voor de tweede golf.

15 oktober 2020 Kimberley Chin Sue
Hoe online te handelen in tijden van corona? Onze tips voor de tweede golf.

Een stuk sneller dan verwacht zitten we met z’n allen in de tweede coronagolf. De aanhoudende pandemie heeft gevolgen voor bijna elk deel van ons leven, van onze vakanties, tot de manier waarop we onze tijd doorbrengen, tot de manier waarop we ons geld uitgeven. Al bij de start van de eerste golf hebben wij onze klanten geadviseerd om juist nu zichtbaar te blijven onder de doelgroep. Investeren in marketing op het moment dat veel concurrenten gas terugnemen, zorgt voor een groter marktaandeel op langere termijn. Wij geven jou graag een aantal tips om deze tijd te overleven. Ben jij nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder...

Invloed marketing & sales

Dat de eerste coronagolf al een grote impact heeft gehad op marketing & sales blijkt uit een onderzoek van Hubspot. Dit platform heeft uitgebreid onderzoek gedaan onder de klantenkring: 70.000 bedrijven wereldwijd. In de laatste week van maart werd gemiddeld 30% minder verkocht. Aangezien Hubspot een organisatie is die wereldwijd actief is en slechts enkele Nederlandse klanten heeft, zijn de cijfers niet helemaal representatief voor Nederlandse bedrijven. De cijfers van het CBS ondersteunen de cijfers van Hubspot echter ook. Zij zagen dat consumenten in de maanden maart en april van 2020 minder besteedden dan in het jaar ervoor. Consumenten richtte zich voornamelijk op de primaire levensbehoeften en stelde andere aankopen uit.  

Tegenover de gedaalde verkopen staat een mooie stijging in marketingresultaten. Marketingteams verstuurden maar liefst 29% meer e-mails dan voorheen. Maar in tegenstelling tot salesteams, werden marketingteams beloond met een 21% hogere openingspercentage. Ook het aantal websitebezoeken steeg met 13%. Ook ziet HubSpot een flinke stijging in het aantal chatgesprekken via Facebook Messenger en andere chat tools. Ondanks de daling in salesresultaten, blijven potentiële klanten dus wel contact zoeken met bedrijven.

Het is dus belangrijk om te blijven investeren in marketing en te blijven communiceren met jouw doelgroep. Als je zichtbaar blijft onder de doelgroep, zullen zij jou na de crisis ook weten te vinden. Pak deze kans! Lees hieronder hoe je als bedrijf in kunt spelen op de huidige situatie: 

Tips TCD


Tip 1: Ga aan de slag met LinkedIn


In tijden van crisis draait het niet alleen om de verkoop. Deze maanden kunnen gezien worden als voorbereiding op de tijd na de coronacrisis. Investeer nu in veel contactmomenten met bestaande klanten en prospects. Doe het via Microsoft Teams, Skype of Google Hangouts en doe wat vaker aan koude acquisitie. Wanneer er betere tijden aankomen, kent de klant jou al en is het ijs al gebroken. Je ben de concurrent dan al een stap voor. Dit is de tijd om kennis te maken met de potentiële klant om in betere tijden face-to-face knopen door te hakken. Afwachten is funest, want de concurrent staat ook niet stil. Blijf contacten onderhouden zoals je altijd al deed.

Salesmedewerkers kunnen in deze tijd gebruik maken van LinkedIn. Het is in deze periode een goed idee om je netwerk te upgraden en nieuwe connecties te maken. Ga bijvoorbeeld aan de slag met uitnodigen van connecties om jullie bedrijfspagina te volgen. LinkedIn maakt het nu zelfs mogelijk om de nieuwe volgers van de bedrijfspagina in te zien. Stuur een keer een Inmail en kom zo in contact met jouw nieuwe klanten. Met deze tool kan je realtime volgen welke bedrijven er op de website komen.


Tip 2: Geef je sales een boost

Het is geen geheim meer dat mensen meer online onderzoek doen dan eerst, wat laat zien dat er behoefte aan informatie is. Kom erachter welke bedrijven jouw website bezoeken door gebruik te maken van de tool Leadinfo. Door een script op jouw website te plaatsen, kunnen de zakelijke website-bezoekers worden herkend. Elke keer als er een nieuwe bezoeker op de website is geweest, belandt deze als een nieuwe lead in jouw inbox. Als je hierop klikt krijg je een uitgebreid profiel op je scherm met informatie van het bedrijf, contactgegevens en de bron te zien. Kom in contact met jouw potentiële klanten. Denk jij dat dit iets voor jou is? Informeer naar de mogelijkheden. 


Tip 3: Is je Google Ads strategie nog up to date?

Dit is een perfect moment om de Google Ads strategie nog een keer goed onder de loep te nemen. Er zijn heel wat bedrijven die het mediabudget terugschroeven. Misschien kom jij hierdoor hoger in de zoekresultaten van Google terecht. Herevalueer je positie en bekijk hoe de campagnes presteren. Hieronder een aantal tips voor jouw Google Ads campagnes: 

  • Zorg dat je advertenties en extensies altijd up to date zijn. Daarnaast is het belangrijk dat jouw advertenties voldoen aan het aangescherpte COVID-19 beleid
  • Dynamische sitelink extensies kunnen een uitkomst zijn om geautomatiseerd alles bijgewerkt te hebben. Dynamische sitelinks sturen jouw klanten direct naar de juiste pagina om conversies of gebruikersacties te stimuleren. 
  • Check regelmatig alle landingspagina’s van de advertenties. Het is belangrijk dat deze nog relevant en actueel zijn.
  • We leven in een onzekere tijd, waarin de prestaties van jouw advertenties kunnen schommelen. Houd de prestaties goed bij en activeer of onderbreek campagnes aan de hand van het zoekvolume, de vraag en de trends binnen de markt.  
  • Analyseer Google Trends voor jouw markt om in te kunnen spelen op het veranderende zoekgedrag van de consument. Pas aan de hand hiervan jouw campagnes, advertenties en zoekwoorden aan. Niets is zo krachtig als data inzichten uit jouw markt op dit moment. Profiteer van deze inzichten en stem je strategie hierop af. 
  • Voeg een DSA campagne toe aan jouw Google Ads account om te achterhalen of er zoekwoorden ontbreken in jouw campagnes.


Tip 4: Haal méér uit je website


Er wordt door bedrijven vaak vergeten om de eigen website continu te blijven optimaliseren. Nu je misschien even tijd hebt, kun je een paar uurtjes vrijmaken om alle teksten aan te laten scherpen en de website conversievriendelijker in te laten richten. Je kunt hierbij denken aan het verbeteren van de contactformulieren en het plaatsen van call to action buttons op de juiste pagina’s. Slechts een paar kleine optimalisaties kunnen jou straks flink meer conversie opleveren.


Tip 5:  Vergroot je zichtbaarheid door middel van display advertising

  • Remarketing is een goede manier om opnieuw in contact te komen met jouw websitebezoekers. De advertenties worden aan websitebezoekers getoond terwijl ze websites van partners bezoeken. De belangrijkste doestelling hiervan is het vergroten van jouw naamsbekendheid onder deze doelgroepen. Zo worden zij eraan herinnert om een aankoop te doen of een andere waardevolle actie op jouw website uit te voeren.  
  • Door middel van Responsieve display-advertenties kan je jouw bedrijf zichtbaar maken in het Google Display Netwerk. Het voordeel van Responsieve Display-advertenties is dat deze op elk apparaat en in elk formaat kunnen worden getoond. De Responsieve Ads worden namelijk automatisch per apparaat en scherm aangepast. Het is wel mogelijk om zelf de targeting te bepalen. Responsive Ads zijn een makkelijke en goedkope manier om je zichtbaarheid te vergroten. Je voegt alleen zelf de teksten, afbeeldingen en logo’s toe. Het algoritme leert de juiste combinatie van elementen per plaatsing. Daarnaast presteren responsieve display-advertenties over het algemeen beter op mobile devices. Ben jij op zoek naar een effectieve manier om snel potentiële klanten te bereiken? Dan is dit wellicht dé oplossing voor jou! 
  • Je zou ook nog smart display campagnes kunnen overwegen. Hierbij is het niet mogelijk om zelf de targeting te bepalen, maar neemt het algoritme van Google dit uit handen. Google gaat automatisch op zoek naar de meest relevante doelgroep, biedt automatisch bij de grootste kans op een conversie en maakt zelf advertenties op basis van de aangeleverde elementen (teksten, afbeeldingen, logo’s). 

Hopelijk hebben wij jou een aantal nuttige tips gegeven om jouw online marketing strategie beter af te stemmen op deze snel veranderende en bizarre tijd. Wil je graag weten of jouw strategie nog up to date is of ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact op met een van onze specialisten. 

 

Kimberley Chin Sue
Geschreven door Kimberley Chin Sue
Circle 2