010 - 3161713 Contact opnemen
Circle 2

5 trends binnen zoekmachine marketing

25 mei 2020 Kimberley Chin Sue
5 trends binnen zoekmachine marketing

De wereld van online marketing is continu in beweging. Waar je vandaag denkt dat je in control bent, zijn er morgen weer nieuwe updates. Om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen, houden wij interne kennissessies. Onder het genot van een heerlijke cappuccino hebben wij het uitgebreid gehad over de laatste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine marketing.

Trend 1 | Microsoft Advertising

Allereerst kwam Microsoft Advertising ter sprake, de tegenhanger van Google Ads. Google is al jaren marktleider met een marktaandeel van ruim boven de 90%. Het overige deel wordt verdeeld over zoekmachines zoals Bing en Yahoo. Bing Advertising gaat verder als Microsoft Advertising. Hierbij zal Microsoft alle advertising-mogelijkheden onderbrengen onder één naam. Het gebruik van Microsoft Advertising neemt steeds meer toe,

Een oorzaak hiervan is dat bij nieuwe computers en laptops – met Windows 10 - Bing als standaard zoekmachine staat ingesteld. Met 115 miljoen zoekopdrachten per maand en een marktaandeel van bijna 10% wordt Microsoft Advertising een steeds serieuzere speler in de wereld van online marketing. 

Microsoft Advertising heeft nu nog (relatief) weinig concurrentie en lage klikkosten, wat het kanaal erg interessant maakt. Benieuwd of het wat voor jouw bedrijf is? We kijken graag samen naar de mogelijkheden!

Trend 2 | Custom Targeting

Facebook heeft ontzettend veel targeting-opties. Wij zijn altijd op zoek naar de beste manier om de doelgroep van onze klanten te kunnen bereiken. Wist je bijvoorbeeld dat je het websiteverkeer dat binnenkomt via Google Ads, Bing en Pinterest ook kunt retargetten met je Facebook- en Instagramcampagnes? Dit is een mooie manier om je campagnes met elkaar te combineren en de kanalen beter op elkaar af te stemmen.  

Om dit mogelijk te kunnen maken heb je eerst een Facebook Pixel met aangepaste parameters nodig. Dit kan je in Google Tag Manager instellen. Vervolgens zijn er een aantal stappen die je moet doorlopen om het volledig te maken:

  • Stap 1: Ga in Facebook Business Manager naar “Doelgroepen” 
  • Stap 2: Klik op “Doelgroep maken” – Aangepaste doelgroep 
  • Stap 3: Klik op “website” als bron voor je aangepaste doelgroep
  • Stap 4: Selecteer bij event ‘PageView + vul het aantal dagen in dat je wilt gebruiken. Klik vervolgens op “Verfijnen met”. Selecteer de referrer in die je wilt retargeten. Voor Pinterest verkeer selecteer je bijvoorbeeld referrer bevat Pinterest. 

Trend 3 | Leadformulierextensie

Deze trend is interessant voor bedrijven die online leads willen genereren. Sinds kort is het mogelijk om leadformulierextensies toe te voegen aan jouw zoekadvertenties binnen Google Ads. Leadformulierextensies worden getoond onder je zoekadvertentie op mobiel en tablet apparaten. Het voordeel hiervan is dat je leads kunt genereren zonder bezoeken aan je website.Voorbeeld Leadformulierextensies

Trend 4 | Google Galerij Advertenties 

Google Galerij Advertenties kunnen worden omschreven als display-advertenties gecombineerd met een zoekadvertentie. Door afbeeldingen toe te voegen aan een zoekadvertentie, krijgt de advertentie meer leven. Dankzij de afbeeldingen krijgen potentiele klanten een beter beeld van je bedrijf, product en/of dienst nog voordat zij je website bezoeken. Google voorspelt dat dit advertentietype voor meer dan 25% interactie (klikken of swipes) gaat zorgen. 

Er zijn een aantal richtlijnen voor het instellen van een Google Galerij Advertentie en de advertenties worden alleen op mobiel getoond. Maar hoe ziet een Google Galerij Advertentie er eigenlijk uit? Hieronder een voorbeeld.

Trend 5 | Google Ads personaliseren  

Tot slot hebben wij het gehad over het personaliseren van de Google Ads campagnes. Normaal maken wij gebruik van SKAG-methode (Singe Keywords Ad Group). Als iedereen de zoekterm in de advertentie laat terugkomen, hoe kan je er dan voor zorgen dat je onderscheidend blijft? Als je van deze methode afstapt bestaat er altijd een kans dat je kwaliteitsscore daalt. Maar is dit wel zo erg?

De IF-functie kan de uitkomst zijn! Door onderscheidende advertenties kan er een stijging plaatsvinden in de CTR en conversieratio. Door gebruik te maken van de IF-functie is het namelijk mogelijk om de advertenties te personaliseren. Met IF-functies is het mogelijk om in de tekstadvertentie een specifiek bericht in te voegen wanneer aan een voorwaarde wordt voldaan. Zo kan er voor elke zoekopdracht een aangepaste advertentie worden gemaakt die relevanter is voor jouw potentiële klanten.

Dat waren de trends en ontwikkelingen op het gebied van Online Marketing! Met het lezen van dit overzicht ben je weer up-to-date! Heb je een trends gelezen waar je meer over wilt weten of om te kijken of dit wat voor jouw bedrijf is? Neem dan contact met ons op! We leggen het graag aan je uit en bekijk samen de mogelijkheden!

Kimberley Chin Sue
Geschreven door Kimberley Chin Sue
Circle 2