In 4 stappen naar een effectieve Facebookcampagne

4 juni

Wil jij Facebook advertising zakelijk gebruiken, maar weet je niet precies hoe je het moet aanpakken? Wij geven je graag een aantal tips voor een vliegende start. Dus wil jij graag succesvolle campagnes creƫren? Lees dan snel verder!

STAP 1: OMSCHRIJF DE DOELGROEP
Voor een effectieve Facebookcampagne wil je jouw advertenties alleen laten zien aan mensen waarvan je zeker weet dat ze interesse kunnen hebben in jouw bedrijf. Ken jij jouw doelgroep? De meeste marketeers zullen deze vraag met “ja” of “natuurlijk” beantwoorden. Toch weten veel marketeers niet hoe zij de doelgroep het beste kunnen bereiken. Om een effectieve advertentie te creëren, is het belangrijk om in de huid van de doelgroep te kruipen. Je kan een persona maken, dit is een fictief persoon opgebouwd uit eigenschappen van jouw ideale klant. Het is aan te raden om zo specifiek mogelijk te zijn en niet alleen naar de demografische eigenschappen te kijken. Je zou zelfs bestaande informatie van huidige klanten kunnen gebruiken om dit te kunnen realiseren.

STAP 2: DE FUNNEL
Als het goed is weet je nu wie je wilt bereiken, maar in welke fase bevinden de potentiële klanten zich eigenlijk? Het is mogelijk om jouw klanten in elke fase van de customer journey in te delen. Gebruik voor iedere fase een andere doelstelling en boodschap.

  • Bekendheid
    In de eerste fase van de funnel is het belangrijk om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Wanneer je bereik als doel kiest wordt het Facebook algoritme ingesteld om zoveel mogelijk unieke mensen te bereiken binnen de gekozen doelgroep. 
  • Merkactivatie (overweging)
    In de tweede fase van de funnel staat de volgende doelstelling centraal: een top of mind positie in het brein van de afnemer bemachtigen zodat jouw merk wordt overwogen in het aankoopproces. 
  • Conversie
    Haal mensen met een concrete aankoopintentie naar je website of zet leads om in klanten. Voor een conversie-doelstelling zal Facebook mensen targeten waarvan de kans groot is dat zij binnenkort een aankoop zullen doen. 

STAP 3: MAAK DE CAMPAGNES
Als het goed is weet je nu welke doelgroep je wilt bereiken en welke boodschap je graag wilt uiten. Het opzetten van een Facebookcampagne zou nu een stuk makkelijker moeten gaan, omdat jouw doelen overeenkomen met de opties in advertentiebeheer. Tip: let goed op de advertentieformaten. Wij hebben de formaten voor Facebookadvertenties voor het gemak op een rijtje gezet.  Voor de meeste advertenties is het beste afbeeldingsformaat om te uploaden 1080x1080. 

  • Carrousel: 1080x1080
  • Facebook story: 1080x1920
  • Instagram story: 1080x1920
  • Facebook omslagfoto: 851x325

formaten

STAP 4: OPTIMALISEER DE CAMPAGNES
Het is belangrijk om de advertenties goed te monitoren. Om het maximale uit jouw campagne te halen is het een goed idee om jouw advertenties steeds te blijven optimaliseren. Zo kan je kosten besparen en richt je jouw campagnes alleen op converterende doelgroepen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende manieren: 

  • Maak minimaal 2 advertentievarianten aan. Je kunt bijvoorbeeld een vaste afbeelding gebruiken en een video uploaden. Zo is het mogelijk om de verschillende advertentievarianten te testen en de best presterende advertentievariant te kiezen. Als je weet welke advertentie beter presteert, is het mogelijk om het advertentiebudget beter te verdelen over de verschillende advertentievarianten.
  • Test verschillende doelgroepen zodat je kunt zien welke doelgroep voor de meeste conversie zorgt.  
  • Maak gebruik van Look-a-like doelgroepen door een vergelijkbare doelgroep aan te maken. Facebook gaat dan op zoek naar mensen die het meest op jouw doelgroep lijken.
  • Maak gebruik van retargeting events zodat je mensen die bijvoorbeeld al een keer op jouw website zijn geweest nog een keer kunt bereiken met jouw campagne.

Wil jij social media toch liever uitbesteden? Neem vrijblijvend contact met ons op en onze social media experts helpen jou graag op weg.

Deel dit bericht met vrienden